Tur- och nyckelförhandlingarna för T18 är nu avslutade och sökmaterialet ligger, som de flesta säkert redan upptäckt, ute på intranätet. Vi hänvisar frågor om sökningen och grupperna till arbetsgivaren men vill här ge en sammanfattning av årets turlistearbete.
Arbetet i stort runt turer och nycklar har fungerat bra i år. Våra turlisteombud har kunnat vara involverade i processen och mycket av våra förslag och idéer har kunnat avhandlas innan förhandlingarna. En stor eloge ska riktas till våra turlisteombud som lagt ner ett stort jobb för att hitta bra lösningar för alla.
Något som hängt ihop med förhandlingarna är frågan om hantering av FP-dagar. Vi tycker i grunden att det är bra att det finns en plan och att dagarna läggs ut. För oss har det dock varit viktigt att detta inte ska påverka möjligheten att söka en sjätte ”semester”vecka, oavsett hur många dagar man har tillgängliga, samt att dagarna inte ska vara helt låsta till nyckeln utan att det ska finnas möjlighet att flytta dessa till egen önskad ledighet. Vi tycker att överenskommelsen vi nu har uppfyller detta men det återstår att se hur det fungerar i verkligheten. Läs gärna arbetsgivarens information som finns i sökmaterialet. Utvärdering ska ske inför T19.
Vi har även förhandlat om villkoren för råskubb i Lidköping vilket arbetsgivaren önskat införa. Arbetsgivarens förslag var att denna ska ha lägre ersättning och senare starttid på arbetsperioden vid utlåning till Borås eller Uddevalla. Vi yrkade på att samma ersättning och således även villkor som för övriga råskubben ska gälla även för Kinnekulle vilket accepterades. Denna råskubb kommer utvärderas innan sommaren.
Sedan tidigare är det klart att råskubben fortsätter i Göteborg och Falköping även under T18. Vissa justeringar av villkoren har gjorts, bl.a. ska nattvilan på hemmastation alltid vara 11h.
Allmänt
Parameterdokument för T18 uppdaterades med ett par nya taxirelationer. Vi påpekade att vi fått nya klargöringsinstruktioner som kan påverka klargöringstiderna och att vi saknar parametrar för Kinnekulle i dokumentet. Dessa frågor ska utredas under T18.
I Uddevalla, Borås (förare) och Falköping kommer det i år finnas 8/6-grupper att söka. Vi har förstått att många efterfrågat denna typ av schemaläggning vilket vi också framfört till företaget. Nu hoppas vi även utfallet blir bra. Kriteriet från arbetsgivaren att rita såna grupper har varit att snittlängden på turerna på åkstationen måste vara tillräckligt högt för att inte ge undertid på grupperna. För att uppnå detta bidrar dels de extra FP-dagarna på nyckeln, och dels har vi accepterat två avsteg från kollektivavtalet på 8/6-gruppen i Uddevalla.
8/6-grupperna behåller sina F-dagar även under sommaren.
Nedan en kort sammanfattning av vad som togs upp under förhandlingarna uppdelat på respektive åkstation. Inga avsteg på turer/grupper har godkänts utöver de som nämns här.
Borås
Borås fick tillbaka Viskadalenkörningen på tur 1000/1010 då detta gav mindre bortavaro både för Göteborg och Borås. En nyhet i T18 är att Borås förare får X61. Utbildningarna kommer dock inte vara färdiga förrän under våren vilket gör att man har konstruerat turerna så att X61-körningen ska kunna vara rakt utbytbar med X11-körning/passåkande förare om turen ligger på någon som ännu inte utbildats.
Falköping
Falköping får 8/6-grupp och platserna på denna utökades i sent skede till sex rader då intresset visat sig vara stort och utrymme fanns i turerna.
Göteborg (ombord)
Arbetsgivarens ursprungliga förslag förkastades av oss under förhandlingarna då vi tyckte att det innehöll alldeles för många blankdagar, t.ex. grupp 312 (75% bgr) som hade 11 blankdagar på 12 veckor. Detta gjorde att förhandlingarna ej kunde avslutas 16/11 utan vi fick ett nytt förslag den 17:e där grupp 313 (75% bgr) hade slopats och dess turer istället fördelats på övriga grupper. Detta ledde till väsentligt färre blankdagar på övriga grupper och även om vi egentligen inte vill ha några blankdagar på listorna överhuvudtaget var det nya förslaget inom rimlighetens gränser och vi accepterade detta.
Alingsåsgruppen får i år en separat semestersökning. Detta är ett arbetsgivarbeslut vi inte kan påverka men vi har påtalat att det är en försämring för de som väljer att gå på gruppen och att det är viktigt att man går ut med tydlig information om vad detta innebär för de som väljer att söka gruppen.
Göteborg (förare)
I Göteborg har vi haft ambitionen att i möjligaste mån få mindre enformig körning på turerna. Vi har kvar någon helgtur med 5 svängar Älvängen, men i övrigt har vi i alla fall kunnat skifta linjer så att det inte ska finnas kvar några turer med 4 A eller 5 Kb/Än på samma dag. Vi har även försökt korta överliggningarna och då i synnerhet dag 2. T16 hade 62% av Göteborgs överliggningar över 24h bortavaro och till T18 är den siffran nere på 15%, varav samtliga ligger på helgen.
Växlingsreserverna är borta och dessa reservtider har istället fördelats ut på turerna. En mindre del växling/klargöring (E-regina) kommer även utföras av SJ Depå.
Tre turer, 8887, 8888 och 8889, är del av ett försök arbetsgivaren vill göra under T18 för att skapa mer resurser i operativt läge. Vi kan visserligen förstå tanken bakom men påtalade att vi tror att de kommer skapa många negativa reaktioner, i synnerhet när de ligger mot fridag i nyckeln.
Vi hade önskemål om fler riktade grupper morgon/kväll och detta var man inledningsvis positiv till att kunna skapa. Tyvärr visade sig senare att det enligt turkonstruktörerna då blev svårt att få ihop blandgrupperna på ett vettigt sätt. Vi hoppas att kunna ta nya tag i frågan till T19.
Lidköping/Mariestad (ombord)
Båda åkstationerna har turer med långa uppehåll i Göteborg. Det har funnits önskemål om vilorum på dessa och i förhandlingarna kom vi överens om att de turer (Mst 9520/Lkp 9800) som hade varit dagöverliggningar enligt Götalandstågs kollektivavtal utan bilaga Kinnekulle (start före 6:30 med mer än 9h arbetsperiod) får dagrum.
Avsteg avseende arbete mer än fem timmar i följd godkändes på följande turer:
Mariestad: 9506, 9510 och 9610.
Lidköping (förare)
Råskubben införs med fyra platser. Skulle inte dessa platser fyllas är tanken att grupp 902 utökas med motsvarande rader.
Avsteg avseende arbete mer än fem timmar i följd godkändes på följande turer:
9010, 9011, 9013, 9016, 9017, 9217, 9300, 9307 och 9410.
Nässjö (förare/ombord)
Nässjö förare/ombord får 16- resp 14-manna-nycklar som tidigare vilket har varit ett lokalt önskemål.
Uddevalla (förare)
För att möjliggöra 8/6-gruppen för förare har vi accepterat två avsteg från kollektivavtalet. Avstegen rör att dagöverliggningen 5371 överskrider 13h arbetsperiod och att två dagöverliggningar på samma vecka förekommer på grupp 504 (8/6). Ursprungligt förslag hade inneburit avsteg på samtliga grupper men vi kunde själva presentera en lösning där turavsteget endast omfattade måndagar och på så sätt begränsa avsteget till 8/6-gruppen så långt som möjligt.